Vejret og aflysninger

VORES REGLER FOR AFBESTILLING FRA JERES SIDE:

en aftale gælder til begge sider. Hvis du har bestilt et antal pladser hæfter du også for dem. Hvis du vil afbestille og vi accepter det er det i orden, hvis det er for sent eller grunden ikke kan accepters (f.eks vejret ikke passer dig, se længere nede) eller en er blevet syg og så gider resten ikke osv)) må du afregne for det antal du har bestilt, som minimum afreges de tabte pladser til barnepris..Da vi ikke overbooker og stoler på den aftale vi har indgået, må du også overholde din del af aftalen, ellers ender det med at vi skal lægge de tabte pladser på prisen..Og det går jo ud over alle…Vi acceptere aflysning og regulering af op til 1/3 af det aftalte antal (ved charter er det bådens max antal der bruges) hvis det er indvarslet senest en uge før turens afvikling..med mindre vi kan afsætte de overskydende pladser for jer..Således vil en charter af en 30 pers.båd kunne ændres til 20 pl.(og man får så to i rabat ,en for hver 10) så afregning for 18 .. evt udeblivende eller manglende kan så afregnes til barnepris..

AFLYSNING PGA VEJRET:

Man skal som udgangspunkt huske at det er os der afgør om vi kan eller vil sejle når vejret driller..

Vi har fuld forståelse for at det kan være en afgørende faktor for om man som kunde har mere el.mindre lyst til at tage på fisketur, men man må forholde sig til at hvis man vælger at benytte vores forud reservations system, må man også stå ved sin aftale..

Selvfølgelig kan og vil vi ikke tvinge folk til at deltage i en tur de ikke regner med de vil få en god oplevelse ud af….Men så må man som minimum regne med at afregne, mindst en børnpris for den plads vi har holdt i henhold til aftalen..medmindre vi har fået afmeldingen i så god tid at vi har accepteret den.Eller vi har kunnet afsætte den.(så arrangerer du for andre, så husk at det er dig der “hænger”på det antal du har tilmeldt, du kan evt bede folk betale når de beder dig om at booke for dem) og vil du ikke reservere under disse regler må du vente til du har set en vejrudsigt, og så ellers acceptere hvis der er udsolgt..

Når det så er sagt skal man forholde sig til at hvis det er en tur f.eks på Øresund, er det ofte vigtigere at holde øje med vindretningen, end styrken som sådan..

Der er næsten altid læ at finde i Øresund… er vinden ren østlig/nordøstlig er der læ under Svenskekysten.. Er det ren vestlig,nordvestlig og til dels også sydvestlig er der læ under Danmark.. i disse vindretninger kan vi sejle med næsten alle styrker.. vi har haft mange gode ture, også med fint fiskeri med over 15-17 m.sek. det der kan drille kan være strømmen, som måske løber hårdt i meget vind.. men det er jo vilkårene når man er lystfisker..

Ren sydlig,til dels sydøstlig og ren nordlig vind er det der kan medføre aflysning..hvis vi ikke kan komme i læ under “ven” eller andre steder kan det være svært at gennemføre med rimeligt resultat og sikkerhed.. og man skal ikke være i tvivl om at hvis der kan stilles spørgsmål ved sikkerheden i at gå ud, gør vi det ikke..men da folk har forskellige grænser for hvad de mener er blæsevejr, er det altså os der afgør om vi sejler..

Man skal ligeledes huske at udsigter ud over 3 dage er så behæftet med usikkerhed, at man ikke skal tage det for givet at det også er det vejr der kommer på den pågældende dag..Vi ser desv mange ringer mandag og er urolige over de lover blæst næste lørdag… og vi ender op med at sejle i pænt vejr…

Små børn der lyver, bliver ofte meteorologer når de bliver store…..

I Kattegat og Nordsøen er det noget helt andet, der kan man ikke sejle i læ nogen steder, så her er det normalt ca 13 m.sek der er grænsen for hvad vi går ud i, hvis det er pålandsvind..

Hvis vi ved vi ikke kan sejle vil der normalt blive ringet rundt aftenen før (vi skal lige have en af de sidste udsigter med i overvejelserne) ca kl 19.. ellers vil det normalt være skipperen der afgør det på havnen om morgenen.. og det nytter ikke at ringe kl meget tidligt for at høre om vi sejler… for vi sover også om natten… og er nødt til at nå på havnen inden vi kan se om situationen er ændret siden vi aftenen før vedtog at vi kunne sejle..

BEHØVER JEG BESTILLE PLADS…..Nej, men det er en chance at blot dukke op… dels kan båden være fyldt op, så er man kørt forgæves…dels giver man ved bookingen et tlf nr som vi kan ringe til hvis der skulle blive aflyst af den ene eller anden grund, og så sparer man en dum køretur..

HVAD TID SKAL VI VÆRE DER…Spørger mange… Man skal være fremme ved båden et kvarter før afgang , dette er indført fordi vi tit må venet i 10-15 min. på folk der kommer for sent. Det går ud over dem der er mødt op til tiden, og går fra fisketiden for alle…. men de fleste dukker op en halv time før afg. Da der jo kan være trafik problemer, glatte veje, uheld eller blot en punktering (eller hvor var det nu lige båden lå) så derfor tag hjemmefra i god tid.. ærgerligt at en masse der er kommet til tiden skal stå og vente på at du ikke kunne nå frem til tiden, eller endnu værre, at båden er sejlet… og i princippet skylder du så for den tomme plads den sejler med…så tag hjemmefra i god tid.. så har du også større mulighed for at få en plads der passer dig bedre, end hvis du kommer sidst…såfremt du du ikke er fremme et kvarter før afgang har skipperen lov at afsætte din plads til evt folk der spørger efter ledige pladser.

Vi håber i må få en god tur med os på sundet.